5 травня у день святкування 355-річчя прекрасного, європейського міста Івано-Франківська відбулося вперше відкриття міжнародної мистецької виставки графіки «ОСМИСЛЕННЯ» (International Exhibition of Graphic Art «AWARENESS»),

Виставковий проект: Міжнародна мистецька виставка графіки «ОСМИСЛЕННЯ» (International Exhibition of Graphic Art «AWARENESS»), який започаткували Міжнародне мистецьке об’єднання «Art Media Holding - Civitas LEOPOLIS та «Центр сприяння і розвитку програм та проектів ЮНЕСКО у Львівській області на сьогодні є унікальним явищем в мистецькому просторі України.

Метою проекту з такою концептуальною назвою, стало бажання організаторів розкрити для українського глядача вагомість цього виду мистецтва , його актуальність у філософському осмисленні екзистенційних проблем людського буття живою метафоричною мовою графіки, що її репрезентують відомі у світі сучасні митці, представники 27 країн Європи,  Азії, Африки,  Північною та Південної Америки. Такий великий склад представлених художників не випадковий, він зумовлений актуальністю піднятих організаторами проблем, зокрема бажанням показати багатющий пласт традиційних і новітніх образотворчих засобів та технічних можливостей естампної графіки в передачі проблем сьогодення з одного боку та творчого самовираження самих художників у всіх напрямках цієї мистецької царини – з іншого.

      Усі відібрані роботи створені упродовж 2015-2017 років. Вони відображають найновіші естетичні віяння та стилістичні пошуки у графічному мистецтві різних національних шкіл.                               Цікавим кроком у формуванні експозиції є співставлення в одних виставкових площах невеликих за розміром традиційних графічних форм та великоформатних аркушів, створених у техніці класичного офорту і його різновидів: меццо тинто й акватинти чи їх поєднання (глибокий друк з металевих пластин), а також рідкісних зразків літографії (відбитки малюнку з каменю або віднедавна – металу). Такий підхід дозволяє якнайширше показати технічні та пластичні можливості сучасної графіки, зробити її більш привабливою для українських художників і для усіх зацікавлених глядачів.

      Серед відібраних  творів немає другорядних. У  всіх представлених роботах захоплює вміння за допомогою різноманітних графічних  технік та їх креативного авторського поєднання своєрідно інтерпретувати широкий  пласт піднятих тем. Більшості робіт притаманні асоціативність і метафоричність образної мови. Деякі автори звертаються до традиційної жанрової тематики у всій її класичній різноманітності, інші вдаються до абстрагованої формальної мови, особливої авторської пластики, яка опосередковано розкриває ідею твору.

      Образотворча мова митців дуже різноманітна і неподібна. Переглядаючи підібраний матеріал можемо побачити як по-різному трансформується ідеї через різноманітні авторські концепції, яке смислове навантаження несе питомо національний культурний феномен у створені актуального художнього образу в представників різних країн. Цей своєрідний культурний код, який підкреслює багатство і багатогранність можливостей графічного мистецтва, його демократичний характер та водночас його аристократизм і елітарність.

Графіка у своїх виражальних засобах –  це, насамперед, мистецтво білого аркуша і чорної форми (лінії, плями, тону), де основну роль відіграє площина. Та у своєму розвитку вона зазнала багатьох видозмін. Кольорова естампна графіка – приклад чудового поєднання класичних принципів площинності з можливостями живописних кольорових вальорів.

    Як приклад, маємо надзвичайно живописні естампи японця Haruko Chо, який вражає глибиною осмислення через насичений барвою тон, що зручно підкреслює образність абстрагованих форм.

   На противагу, розглядаємо дуже традиційний дереворит  китайця Zheng Yunwei. Художник у реалістичній манері розгортає сюжет з зображенням селянина за плугом на тлі ниви. Ретельно пророблена класичними штрихами композиція нагадує нам, що поруч існує архаїчний світ, який не змінився. Вибір манери виконання добре підкреслює авторський задум.

    Натомість представник  Бангладешу Mohamed Razwanur за допомогою лише графічної лінії блискуче піднімає проблему людини (її оголеної душі) в просторі сучасного полісу, вражаючи мелодійністю та експресією самої лінії.

    Канадійка Deborah Chapman в авторській техніці створює просторові ілюзії, які повертають нас до засад сюрреалізму, але разом з тим, ми зіштовхуємося тут з образами із  науково-фантастичних блокбастерів та знаками архаїки, що допомагає підняти  тему майбутнього людської цивілізації.

   Психологічні портрети-образи італійця Alberto Balletti (офорт, травлення) на перший погляд нехитрими, але ретельно відібраними пластичними засобами передають внутрішній світ загубленої у часі людини, з її проблемами, характером і долею.

    Француженка Lorena Vargas вишукану естетичну формальну мову, визначену можливостями сухої голки та офорту. Силует молодої жінки на тлі природи подано легко і невимушено, що надає роботі повітря, простору і особливої чуттєвості.

    Художник  з Хорватії ніби простими конструктивними схемами, що нагадують прийоми кубізму, створює монолітні фігури –  замкнені просторові об’єкти з темними отворами, ніби входами у щось таємне, підсвідоме, які виглядають концептуальними  і сучасними завдяки закладених у них глибинних смислах. 

    «Осмислення» – слово, яке найкраще характеризує ідею самої виставки та й напрямні сучасного графічного мистецтва –  в цілому.

 

Арт-критик,

завідувач відділу графіки НМЛ Ім. А. Шептицького

 Олена  Кіс-Федорук

comments powered by HyperComments

Ваші дані залишаться конфіденційними

ПІДПИСАТИСЬ НА НОВИНИ ОРГАНІЗАЦІЇ